Inwestorzy czekają na innowacje

8 lipiec 2011
Kategoria: Science2Business
8 lipiec 2011, Komentarze: 0

Czy w Polsce można czerpać zyski z wyników badań, odkryć i osiągnięć naukowych? Tak, ale inicjatywa leży po stronie naukowców. Projekt „Komercjalizacja Nauk Innowacyjnych” wskazuje gdzie i jak dobrać właściwego inwestora oraz jak przekonać go do swoich pomysłów. Inwestorzy i przemysł chętnie zainteresują się technologią, która w wyniku komercjalizacji przyniesie obustronne korzyści.

Jak wynika z opracowań Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego co piąty polski przedsiębiorca nie ma pojęcia o możliwościach współpracy ze sferą naukową, a blisko 40% firm nie wie, gdzie ich szukać. Jednocześnie 99% naukowców byłoby zainteresowanych współpracą, ale nie wie, jak się do tego zabrać. – Naukowcy są bardzo zainteresowani współpracą z biznesem – mówi Maciej Witkowski, Kierownik Projektu,  Komercjalizacja Nauk Innowacyjnych. – Muszą zacząć myśleć w kategoriach biznesowych, szukać zastosowań dla swoich pomysłów, które przełożą się na sukces komercyjny. Trzeba też umieć zainteresować  przemysł lub inwestora swoim pomysłem – dodaje Witkowski.

Komercjalizacja jest długim procesem weryfikacji użytkowych walorów zakończonych badań naukowych lub posiadanych patentów, prowadzącym do tego, aby osiągnięcie naukowe lub wynalazek przynosiły realne zyski. – Naukowcy często nie znają rynku, ani graczy i reguł nimi rządzących, a przez to nie wiedzą komu ze sfery biznesu, zaprezentować rezultaty swoich badań. To jest, jak zakładamy, główny powód braku takiej współpracy nauki i biznesu, jaką możemy zaobserwować w Stanach Zjednoczonych – tłumaczy Maciej Witkowski. – Celem projektu są szkolenia, które mają wskazać naukowcom sposoby i techniki prezentacji prac badawczych, skuteczne sposoby komunikacji i negocjacji z inwestorami lub przedsiębiorcami.

Projekt skierowany jest do reprezentantów nauk innowacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem kobiet. Nacisk na udział kobiet w nauce wynika ze świadomości barier, jakie stoją przed nimi zarówno w świecie nauki jak i biznesu. Dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej udział w szkoleniu jest całkowicie bezpłatny. Dodatkowo uczestnicy mogą zgłaszać swoje pomysły i badania do Inkubatora Innowacyjności Science2Business, który jest partnerem projektu. Zapewnia on naukowcom wsparcie finansowe w kwocie do 200 tys. euro oraz merytoryczną pomoc na drodze komercjalizacji.

Projekt „Komercjalizacja Nauk Innowacyjnych” otworzyła konferencja w Warszawie w dniu 24 czerwca 2010,  w której uczestniczyło ok. 200 osób z kręgu nauki, biznesu i mediów. Zakończyła się już pierwsza edycja warsztatów, które prowadzili eksperci z różnych instytucji, m.in. kancelarii prawnych, Sieci Aniołów Biznesu, czy giełdy. – Sądziłem, że komercjalizacja nauki to zadanie skomplikowane – mówi Łukasz Stańczyk, chemik z Politechniki Łódzkiej, uczestnik warsztatów. – Teraz to już nie jest jakaś ciemna strona mocy. Projekt „Komercjalizacja Nauk Innowacyjnych” pokazuje, że w Polsce inwestorzy i pieniądze tylko czekają na pomysły i koncepcje ich wdrożenia. Wystarczy wykazać się inicjatywą i zacząć działać – dodaje.

Kolejne edycje warsztatów już wkrótce. Chętni mogą się rejestrować na stronie internetowej www.komercjalizacja-nauki.pl